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Ergebnisse 5 Einträge

  • Angaben zum Inhalt: „Engaging the concepts of flow, circulation and blockage can help us to understand the trajectories of pandemics and the social responses to them. Central to the analysis is the concept of obligatory passage points through which networks must pass. Attempts by various actors to control the movement through them, be they government authorities, health experts and caregivers, economic producers or consumers, can create social tensions. Such tensions were duly recognised during the recurring outbreaks of the plague in the Second Plague Pandemic between the fourteenth and the seventeenth centuries. Analysing historical plague ordinances allows us to expose the power mechanisms impacting networks as they move through spaces, and to remain critical of how circulation is controlled and moralised. We argue that historians can contribute to reviewing these mechanisms behind the spread of epidemics and the responses to them from the perspective of movement and blockage.“

  • Angaben zum Inhalt: „Eind februari 2020 vierde de Universiteitsbibliotheek (UB) Groningen haar 405-jarig bestaan met een open dag, lezingen, rondleidingen, theatervoorstellingen en muzikale optredens en voor de UB medewerkers een interactieve lustrumlunch. De bruisende UB Binnenstad met dagelijks duizenden studenten in het gebouw werd een festivalterrein en was eens te meer de ‘place to be’ van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).  Hoe onwerkelijk was het dan ook om drie weken later door het lege en stille gebouw te lopen. Onze slogan ’The UB - Where the Shhh happens’ kreeg ineens een heel andere betekenis. De deuren van de UB gingen tijdens de ‘intelligente lockdown’ niet op slot en achter de schermen was het allesbehalve stil: de UB stond ook tijdens de coronacrisis in dienst van de studenten en medewerkers van de RUG. Ook toen het kabinet op 3 november bekend maakte dat bovenop de gedeeltelijke lockdown enkele extra maatregelen ingesteld werden, bleef de UB open. Terwijl alle bibliotheken, musea en theaters hun deuren moesten sluiten. Deze kroniek beschrijft de aanpassingen in onze dienstverlening in de periode maart tot oktober 2020. Onze ervaringen en overwegingen en de voorbereidingen om de studiezalen weer te openen met bijna wekelijks veranderende maatregelen. De auteurs Bert Platzer en Marjan Brouwers hebben tientallen medewerkers - uit naam van het hele UB-personeel - geïnterviewd over hoe zij de afgelopen maanden hebben ervaren. Het resultaat is Het nieuwe normaal. Kroniek van de Universiteitsbibliotheek Groningen in coronatijd. Als directeur vind ik het heel bijzonder hoe de UB medewerkers inspeelden op dit nieuwe normaal. Dankzij hun toewijding, flexibiliteit en inventiviteit was het mogelijk om de dienstverlening van de UB op peil te houden - tot groot genoegen van onze gebruikers.  Ik spreek mijn dank, respect en bewondering uit voor alle UB-medewerkers. Aan hen draag ik dit boek op, over een periode die nu ook hoort bij de ruim 400-jarige geschiedenis van de UB.“

  • Angaben zum Inhalt: „Plattform zur Sammlung von Fotos, Videos und Geschichten zur COVID-19 Krise in Luxemburg. Covid19 gehört ganz sicher zu den Ereignissen, deren historische Dimension uns allen sofort bewusst ist. Vergleiche mit der Spanischen Grippe am Ende des Ersten Weltkriegs und die sehr westeuropäische Einordnung als schlimmste Krise seit dem Zweiten Weltkrieg sind vielfach zu hören. Covid19 hat auch Luxemburg fest im Griff. Der seit dem 18. März geltende Notstand führt zu nie dagewesenen Eingriffen und Einschränkungen in unserem Privat- und Berufsleben. Das Centre for Contemporary and Digital History (C2DH) der Universität Luxemburg möchte mit der Online-Plattform #covidmemory den Menschen, die in Luxemburg leben oder arbeiten, die Gelegenheit bieten, ihre persönlichen Erfahrungen miteinander zu teilen und für spätere Generationen zu archivieren. Jeder kann auf der offenen und freien Plattform ihre und seine Fotos, Videos oder Geschichten einstellen. Wir möchten dokumentieren und zeigen, wie Covid19 unser Leben verändert hat. Wie gestalten wir unser Familienleben mit und ohne Social Distancing? Wie verändert Homeoffice unser Arbeitsleben? Wie gehen die Betroffenen und ihr Umfeld mit der Krankheit um? Wie gestaltet sich Schule als digitaler Unterricht? Welche Vorstellungen haben wir von Pandemien und Seuchen? Wie informieren wir uns? Dies sind nur einige der Fragen, zu denen wir persönliche Erfahrungen aller, die in Luxemburg leben, aber auch der Grenzgänger, sammeln möchten. Von Interesse sind alle Arten von Texten, wie Aushänge, Warnhinweise und Verordnungen, E-Mails und Artikel in Zeitungen und Zeitschriften, Einkaufszettel und Einsatzberichte, zudem Fotos, Zeichnungen, Bilder, Sprachnachrichten, Lieder und Videos, Chats und Social Media Posts. Wir laden alle ein, ihre Dokumente auf die Plattform hochzuladen, damit sie Teil einer Sammlung werden, die die Covid19-Krise in Luxemburg in all ihren Facetten widerspiegelt.“

  • Angaben zum Inhalt: „This essay is a historical reflection on epidemiological statistics and the ways in which these represent health in a collective way. It compares the use of such statistics in the current COVID-19 epidemic with the use of numbers during the cholera outbreaks of the nineteenth century. Its main point is that health statistics have been (and still are) fundamental to the establishment of a notion of ‘public health’ and to the construction of epidemics as social events. At the same time, such statistics – located as they are at the intersection of science, media, and politics – struggle to take into account people’s often very different individual experiences of coping with disease. While today more varied health data is circulated to a wider audience, and at a far higher speed than in the past, the format of constructing an epidemic through statistics is still very much present, including some of the limitations inherent to this approach (e.g. generalizations about social groups).“

Last update from database: 09.05.24, 03:00 (UTC)